fejlec_uniduna_elj_tanulj Középeurópai Technológiai és Innovációs Közhasznú Kft.

Kiadványok

2015. július 27.
A TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0011 projekthez kapcsolósóan 2015 júniusában megjelent két tanulmánykötet.

Az egyik a Dunaújvárosi Főiskolán 45 éve zajló műszaki tanárképzés évfordulója alkalmából Mérnöktanár: tradíció és modernitás: A 45 éves tanárképzés jubileumára címmel, míg a másik a projekt zárókötete, Pedahalo.duf címmel. A két tanulmánykötetben a Dunaújvárosi Főiskola oktatóinak és más partner itézmények oktatóinak tanulmányai olvashatók.

 

A kiadványok ingyenesen kérhetőek a Tanárképző Központban.

 

P6033894_kicsi

A projekt során megvalósult akkreditált pedagógus továbbképzésekről

2015. július 27.
A Tanárképző Közpon ingyenes 30 kreditet érő pedagógus továbbképzést valósított meg, amelynek eredményei olvashatóak az alábbi cikkben.

TÁMOP4.1.2.B.2-13/1-2013-0011 Pedagógusképzés, pedagógus-továbbképzés megújítása a Közép-dunántúli régióban pályázat keretében a Tanárképző Közpon ingyenes 30 kreditet érő pedagógus továbbképzéseket valósított meg. A képzések során elégedettségi vizsgálat zajlott le. Ennek eredményei az alábbi összefoglaló füzetben olvashatóak.

 

Eredmények összefoglalása.

Akkreditált pedagógus továbbképzési tanfolyamok a Főiskolán!

2015. július 10.
A TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0011 projekt keretében 2015. június 22-26-ig megtartottuk a projektben kidolgozott akkreditált pedagógus –továbbképzési tanfolyamokat.

A képzések iránt sok pedagógus érdeklődött. A 4 képzés közül 3 képzést maximális vagy majdnem maximális létszámmal tudtunk elindítani. Legnépszerűbbnek az Alternatív konfliktuskezelési módszerek az iskolában c. képzés mutatkozott. A résztvevő pedagógusok lelkesen vettek részt a foglalkozásokon, elkészíteték a szükséges felafatokat, és valamennyien tanúsítványt kaptak a képzés sikerese befejezéséről. Fontos kiemelni, hogy a képzések ingyenesek voltak a pedagógusok számára, de a képzésért a pedagógusok 30 kreditpontot kaptak. 2015 őszétől folymatosan tervezzük indítani ezeket a rövid ciklusú akkreditált pedagógus-továbbképzéseket, ám a jövőben a részvétel már a tanfolyami díj befizetéséhez kötött.13

Jubileumi konferencia

2015. június 27.
A TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0011 – „Pedagógusképzés, pedagógus-továbbképzés megújítása a Közép-dunántúli régióban” projekt keretében 2015. június 3-án a Dunaújvárosi Főiskola jubileumi konferenciát tartott Dunaújvárosi Főiskolán folyó pedagógusképzés indulásának 45. évfordulója alkalmából.

P6033888_kicsiA rendezvény célja az volt, hogy megismertessük a jelenlegi Tanárképző Központ tevékenységét, képzéseit, miközben lehetőséget biztosítunk a pedagógusképzésben az elmúlt 45 év során érintett szakemberek, oktatók, hallgatók és társintézmények munkatársainak személyes találkozására, szakmai egyeztetésére. A konferenciát Dr. András István rektor és Dr. Szabó Csilla Marianna, a tanárképző Központ főigazgatójának köszöntője nyitotta meg. A konferencián előadást tartott Dr. Rádli Katalin, az EMMI Felsőoktatási Államtitkárság főosztályvezető-helyettese A szakmai pedagógusképzés változásainak áttekintése (a szakmai pedagógusképzés és az oktatáspolitika) címmel, majd Dr. Kadocsa László, a Dunaújvárosi Főiskola Tanárképző Központjának oktatója mutatta be a a Főiskolán 45 éve zajló műszaki tanárképzést. Ezt követte a jubileumi kötet bemutatása, melyet Dr. Bacsa-Bán Anettától, a kötet szerkesztőjétől hallhattak a résztvevők. A kötet bemutatásást színesítette egy filmrészlet, a Dunaújvárosi Főiskolán a műszaki tanárképzésben évtizedek óta tanító oktatókkal készített interjúP6033881_kicsi

 

A konferencia második részében az egyik partner intézmény, az Óbudai Egyetem két oktatója tartott előadást: Dr. Ősz Rita, az Óbudai Egyetem rektorhelyettese Szakmai tanárképzés az Óbudai Egyetemen címmel, melyet Dr. habil.Tóth Péter, az Óbudai Egyetem Trefort Ágoston Mérnökpedagógiai Központ Főigazgatójának előadása követett A mérnöktanár-képzés helyzete napjainkban címmel. A konferenciát a TÁMOP-4.1.2.B projekt pedagógusképzéssel és –továbbképzéssel kapcsolatos eredményeinek bemutatása zárta: Dr. Zsolnai Józsefné dr. Mátyási Mária, a Pannon Egyetem intézetigazgatója, a projekt szakmai vezetője A TÁMOP 4.2.1.B.2. vállalásai és eredményei a Pannon Egyetemen címmel tartott előadást, Cser Valériusné dr. Adermann Gizella, a Dunaújvárosi Főiskola oktatója, a projekt dunaújvárosi szakmai vezetője pedig A TÁMOP projekt hozzájárulása a tanárképzés és továbbképzés fejlesztéséhez a Dunaújvárosi Főiskolán címmel összegezte a projekt eredményeit.

 

Sajtómegjelenés:

http://dunaujvaros.com/hirek/201506/duf_jubilalo_kepzes

INGYENES, 30 kreditet érő pedagógus továbbképzés a Dunaújvárosi Főiskolán!

2015. május 27.

A Dunaújvárosi Főiskola 2015. júniusában 4 különböző akkreditált pedagógus-továbbképzési tanfolyamot indít.

A Dunaújvárosi Főiskola 2015. júniusában 4 különböző akkreditált pedagógus-továbbképzési tanfolyamot indít.

30 kreditet érő, 30 órás képzések 2015. június 22-26 között. CSAK ebben az időpontban ingyenes a részvétel, képzésenként 15 főig.

Jelentkezés határideje: 2015. június 16.

Jelentkezés: http://pedhalo.dfad.duf.hu/course/category.php?id=8 (Ha a link kattintásra nem elérhető, másolja be a keresősávba.) További információ ugyanitt.

Együttműködési megállapodás 20 közoktatási intézménnyel

2015. március 27.
A Dunaújvárosi Főiskola és 20 közoktatási intézmény közötti együttműködési megállapodás aláírására került sor 2015. március 12-én.

alairasA Főiskola, azon belül is a Tanárképző Központ egyik fontos célkitűzése volt, hogy megerősítse a felsőoktatás és a közoktatás közötti kapcsolatot. A Dunaújváros Járási Tankerülettel már 2014 nyarán elindult a kapcsolatfelvétel, de igazán 2014 őszén vált szorossá, amikor 2014. október 9-én a Tankerület és a Tanárképző Központ megszervezte és megrendezte az őszi szakmai napot, Az együttműködés következő, igen fontos állomása a 2014. november 11-én a Főiskola rektora és a Tankerület igazgatója által a két szervezet közötti együttműködési megállapodás aláírása volt. A szakmai napon kívül a főiskola még szorosabbra fűzte kapcsolatát a térség közoktatási intézményeivel az által, hogy 20 oktatási intézmény itt megjelent képviselőjével aláírta az együttműködési megállapodást. Az együttműködésben már nemcsak a Dunaújváros Járási Tankerülethez tartozó, zömmel általános iskolák vesznek részt, hanem a Székesfehérvári tankerültehez tartózó középiskolák (szakképző iskolák és gimnáziumok), valamint egy dunaföldvári általános isokla a Paksi Tankerületből is.

Együttműködés a Járási Tankerülettel

2014. november 27.
2014. november 11-e kiemelkedő jelentőségű rendezvény volt – a szakmai konferencia mellett – a Dunaújváriosi Főiskola és a Dunaújváros Járási Tankerület közötti együttműködési megállapodás ünnepélyes aláírására került sor a sajtó képviselői előtt.

 

AlairasAz együttműködési megállapodás deklarálja többek között, hogy a KLIK segítséget nyújt a DF Tanárképző Központ tevékenységeinek és szolgáltatásainak megismertetésében, illetve a pedagógusképzéssel és -továbbképzéssel kapcsolatos igények felmérésében, míg a Dunaújváriosi Főiskola vállalja a Főiskolán létrehozandó Térségi Pedagógiai Központ mint regionális térségi pedagógiai szolgáltató és kutatóközpont rendszeresen konzultál a KLIK-kel a szolgáltatásban hiányzó területekről, és igyekszik ezeket a szolgáltatások biztosítani a tankerület iskolában dolgozó pedagógusok számára, valamint szakmai, szakmódszertani dokumentumtárat hoz létre, és biztosítja a hálózati anyagokhoz való hozzáférést a KLIK közoktatási pedagógusai számára.

 

TÁMOP4.1.2.B.2-13/1-2013-0011 Pedagógusképzés, pedagógus-továbbképzés megújítása a Közép-dunántúli régióban

Sikeresen zárult az őszi szakmai nap

2014. október 22.

A Dunaújvárosi Főiskola és a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Dunaújvárosi Tankerületének közös szervezésében 2014. október 9-én több mint 400 fő pedagógus vett részt az Őszi szakmai nap elnevezésű rendezvényen.

Az esemény megrendezésére a TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0011 – „Pedagógusképzés, pedagógus-továbbképzés megújítása a Közép-dunántúli régióban” című projekt keretében került sor.

A szakmai napon plenáris előadások keretében szó esett a pedagógus továbbképzés törvényi előírásairól, a Tanárképző Központ szolgáltatásairól, a Dunaújvárosi Főiskola részismeret képzéseiről továbbá a projekt céljairól és ahhoz kapcsolódó pedagógus portálról is. Ezt követően a szakmai ellenőrzés, új típusú szaktanácsadás, pedagógus kompetenciák szintleírásairól hangzott el előadás.

A nap hátralévő részében a megjelent vendégek szekció előadások keretében szakmai előadásokat hallgathattak, amelyeket 5 órányi továbbképzésnek igazolt a KLIK.

Az előadásokról video felvétel készült, amely hamarosan megtekinthető a projekt csatornáján.


Az előadás anyagai az alábbi linkeken letölthetőek.


Plenáris ülés előadásai

A pedagógus-továbbképzés törvényi előírásai és lehetőségei - Dr. Nagy Viktor

A Tanárképző Központ képzéseinek bemutatása - Dr. Bacsa-Bán Anetta

A Dunaújvárosi Főiskola részismereti képzései - Farkas Beáta

A TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0011 projekt bemutatása - Cserné Dr. Adermann Gizella

A TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0011 projekthez kapcsolódó pedhalo.duf.hu portál bemutatása - Dr. Kadocsa László

Szakmai ellenőrzés, új típusú szaktanácsadás, pedagógus kompetenciák szintleírásai - Pribékné Kazi Erika


Szekció ülések:

Mérés-értékelés - Cserné Dr. Adermann Gizella

Portfólió készítés - Dr. Horváthné Lázár Gabriella – Markóthné Herdics Krisztina;

Mentorok szerepe a közoktatásban - Dr. Gubán Gyula

Mentorok szerepe a közoktatásban – Magyar András Tamás

Az IKT használata az oktatásban - Dr. Kadocsa László – Dr. Ludik Péter

Az alsó tagozatos kísérleti tankönyvek bemutatása - Tóthné Mess Erika – Venczelné Gulyás Edit; moderál: Dr. Juhász Levente Zsolt

Drámapedagógiai módszerek alkalmazása az oktatásban - Gabi Gabriella


Híradóban megjelent összefoglaló megtekintése: Őszi szamai nap


 IMG_1347

IMG_1415

Kiadvány

2014. szeptember 25.
Elkészült a projekthez kapcsolódó első kiadványunk.

Az érdeklődők információt kaphatnak a TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0011 projekt legfontosabb elmeiről, a projekt keretében a Dunaújvárosi Főiskolán megalakult Tanárképző Központ céljairól, feladatairól és képzéseiről, kiemelve a részismereti képzéseket. Szintén a projekthez kapcsolódóan alakult meg a Tanárképző Központban kereti között működő Térségi Pedagógiai Központ. Kiadványunk hírt ad a Térségi Pedagógiai Központ céljairól, feladatairól, valamint a Központ által koordinált szolgáltatásokról, többek között a pedagógusoknak szóló rövid ciklusú képzésekről és az online tanácsadásról és fórumokról.

A kiadvány elektronikus változata letölthető itt!

szechenyi_2020_kiadvany_A5_fekvo_000_borito_front

Őszi szakmai nap

2014. szeptember 25.
A TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0011 – „Pedagógusképzés, pedagógus-továbbképzés megújítása a Közép-dunántúli régióban” projekt keretében 2014. október 9-én 13:00 – 17:00-ig a Dunaújvárosi Főiskolán Szakmai napot szervezünk a Dunaújváros Járási Tankerület közoktatási intézményeiben dolgozó pedagógus kollégák részére.

A Szakmai nap keretében elhangzanak plenáris, illetve szekció előadások különböző, a pedagógusokat érintő témákban. Érintjük többek között a továbbképzési kötelezettséget, az új szaktanácsadói rendszert, a pedagógus életpályamodellt. Bemutatjuk a képzéseinket és a projekthez kapcsolódó szolgáltatásainkat, és kitérünk arra, hogyan építhetőek be ezek a továbbképzésbe. A szekció előadások keretében szó esik a portfólió elkészítéséről, az alsó tagozatos kísérleti tankönyvekről, a mentorok szerepéről, a drámapedagógiai módszerek alkalmazásáról valamint az IKT használatáról az oktatásban. A résztvevők tanúsítványt kapnak, hogy részt vettek 5 órányi továbbképzésen. A meghívót az iskolák a tankerülettől kapják meg.

 

A meghívó és részletes programmegtekinthető ITT

Kérdőív a mérnöktanároknak

2014. július 01.
A projekthez kapcsolódóan összeállítottunk egy másik, a mérnöktanároknak szóló kérdőívet is, amelyet már meg is kaptak azok a mérnöktanárok, akik a Dunaújvárosi Főiskolán szerezték pedagógiai diplomájukat.

A kérdőívvel a nálunk végzett mérnöktanárok képzésének beválását szeretnénk vizsgálni. Ezen kutatásunkkal – melynek fő célja a mérnöktanárok élet- és foglalkozási pályájának nyomon követése – szeretnénk a most folyó és jövőbeni képzéseinket vevőink - hallgatóink igényeihez alakítani. A kérdőívet az alábbi linken tekinthetik meg: https://komint.duf.hu/lime/AFUDFY/index.php?r=survey/index/sid/982545/newtest/Y/lang/hu

Fórum

2014. július 01.
Elindult a Fórm a TÁMOP projekt keretében! Minden pedagógust várunk hozzászólásaikkal és szakmai kérdéseikkel.

A projekthez kapcsolódóan elindultak a fórumok, melyeket a http://pedhalo.dfad.duf.hu oldalon lehet megtalálni a Fórumokra kattintva. A Kutatás-módszertani fórumon az érdeklődők egy rövid Power Point fájl is találnak a legfontosabb kutatás-módszertani fogalmakról. Ezenkívül. aki kutatni szeretne, vagy szakdolgozatot, záró dolgozatot ír valamilyen képzésben, fordulhat elektronikusan is tanácsért a fórumon feltüntetett kollégákhoz. Várjuk az érdeklődő kérdéseket!

Workshop a diszciplináris egységek képviselőivel

2014. június 19.
2014. június 4-én a Tanárképző Központ néhány oktatója workshopot tartott a Dunaújvárosi Főiskolán.
2014. június 4-én a Tanárképző Központ néhány oktatója workshopot tartott a főiskola más diszciplináris egységeit (Társadalomtudományi, Műszaki, Informatikai Intézet) képviselő oktató kollégáknak a műszaki tanárképzés és az oktatás megújításával kapcsolatosan. A workshopot Cserné Dr. Adermann Gizella gondolatébresztő prezentációja nyitotta meg az értékelés problematikájával kapcsolatban. A prezentáció arra kívánta felhívni a résztvevők figyelmét, hogy egyáltalán mi az értékelés, miért fordul elő, hogy ugyanazt a produktumot értékelők más értékelést adnak, milyen okai és következményei lehetnek az értékelők szubjektivitásának. A prezentációt interaktív beszélgetés követte

Tavaszi szakmai napot szerveztünk

2014. március 27.
A TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0011 projekt keretében 2015. márius 12-én 13:00 – 17:00-ig a Dunaújvárosi Főiskolán Tavaszi szakmai napot szerveztünk a Dunaújváros Járási Tankerület közoktatási intézményeiben dolgozó pedagógus kollégák részére.

A 2014-15-ös tanév során ez volt a második szakmai nap, melyet a Főiskola a tankerülettel együttműködésben szervezett meg. A rendezvényen kb. 370 pedagógus kolléga vett részt. A konferencia egyben Zsolnai-megemlékezés is volt. A magyar pedagógia meghatározó alakja, Zsolnai József éppen a szakmai napon lett volna 80 éves. Személyes hangvételű visszaemlékezésében Cserné Adermann Gizella méltatta a tudós tevékenységét. A későbbi kerekasztal-beszélgetésen a Zsolnai-módszer pedagógiai örökségéről özvegye, Zsolnainé Mátyási Mária beszélt.

A szakmai nap megnyitóját Tóth Géza, a KLIK dunaújvárosi tankerületének igazgatója tartotta. A bevezető előadásban a TÁMOP-projekt keretében kifejlesztett és akkreditált pedagógus-továbbképzésekről beszélt a program szakmai vezetője, Cserné Adermann Gizella. Ezután a plenáris ülés négy előadása következett: a „Jó gyakorlatok bemutatása” elnevezésű program keretében Robinson Erika Anna, Jakasits Erzsébet és Turcsányi Erzsébet az idegen nyelv oktatása, illetve az idegen nyelvű gyermekszínjátszás tapasztalatait osztotta meg a jelenlévőkkel. Az utolsó előadásban Jásziné Perei Erika az SNI-tanulókkal való bánásmódról szólt.

A plenáris előadások után a munka szekciókban zajlott. A pedagógustársadalmat aktuálisan legjobban érdeklő kérdések közül Boldizsár Ildikó, az általa kifejlesztett Metamorphoses meseterápiás módszerről, Szabó Csilla a coachingról és a minden pedagógusra veszélyként leselkedő kiégésről beszélt. Szorosan az előbbi témához kapcsolódott Balázs László előadása a konfliktuskezelésről. A módszertani kérdések közül nemcsak a jó gyakorlatok, hanem a problémaalapú és a kutatásalapú tanítás-tanulás módszereinek alkalmazása, az alsósok körében alkalmazott páros olvasás és tollbamondás is napirendre került. Az egyik plenáris előadás kiegészítéseképpen, szekcióelőadásában, Őszi Tamásné az SNI-s és BTN-es tanulók egyik lehetséges integrációját mutatta be. A legkorszerűbb oktatási technikákat két előadás is tárgyalta: Csordásné Marton Melinda az e-learning egy speciális alkalmazásáról beszélt a középiskolai matematika oktatásban, míg Bacsa-Bán Anetta és Ludik Péter a videóval támogatott online oktatás sokszínűségét, lehetőségeit és tapasztalatait osztotta meg a hallgatósággal.

A Tavaszi szakmai nap előadásáit megnézheti a pedhalo.duf.hu oldalon.

A Tanárképző Központ tevékenységének és szolgáltatásainak megismertetése - 2014. február 28.

2014. március 19.

Szakmai nyíltnapon mutatkozott be a „Pedagógusképzés, pedagógus-továbbképzés megújítása, a Közép-dunántúli Régiókban”című program. A konzorcium tagjai a Pannon Egyetem, a Dunaújvárosi Főiskola és az ASASS Research Kutatás Fejlesztési Nonprofit Kft.

USZT-logoA nyertes pályázat az Új Széchényi Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program támogatási rendszeréből, az Európai Unió és a magyar állam által nyújtott 560 millió forint összegű támogatásban részesült, mely összegből 120 millió forint érinti a Dunaújvárosi Főiskolát. A projekt az év elején indult és 2015 júniusában zárul majd.


A szakmai bemutatón részt vett András István, a Dunaújvárosi Főiskola rektora, Cserné Adermann Gizella a program dunaujvárosi szakmaiirányítója, Bacsa-Bán Anetta, Szabó Csilla, Kadocsa László és Gubán Gyula alprogramvezetők.Előadók

András István rektor bevezető előadásában röviden bemutatta a föiskolát, mondanivalóját „Amit nem biztos, hogy tudnak rólunk”-szlogen köré építette fel. Kitért a főiskola szakmai kapcsolatain (Audi, Mercedes, Bosch) túl az átalakuló képzés-szakképzés kérdéseire. Kiemelten hangsúlyozta a pedagógusképzés fontosságát. Példaértékűnek nevezte a veszprémi kapcsolatot, emlékeztetett rá, hogy a két felsőoktatási intézmény már hosszú ideje áll szakmai és pályázati kapcsolatban egymással és kiemelte, hogy ilyen nagyságrendű forrás eddig még soha nem állt rendelkezésre a pedagógusképzésre és -fejlesztésre.

A már hagyományokkal bíró együttműködés dunaújvárosi jelentőségéről András István rektor a sajtótájékoztató után arról beszélt, hogy: A projekt jelentősége pont abban van, hogy ez alapvetően beleilleszkedik a Dunaújvárosi Főiskola stratégiai céljaiba. Három olyan területünk van, ahol meghatározó jelentőségű a működés: az egyik a műszaki tudományok, a másik az informatikai tudományok, a harmadik pedig a tanárképzés, és a pedagógia tudományok. A pedagógusképzés területén mesterszakunk is van, a mérnöktanár mester szak, amire büszkék vagyunk. Azt gondoljuk, azok, akik a jövő generációjának gépészmérnökeit, informatikusmérnökeit, vagy mérnökinformatikusait és még sorolhatnám képzik, azoknak is megfelelő kompetenciával, módszertannal, attitűddel kell rendelkezni, hogy azokból a fiatalokból, akik ma még a közoktatásban vesznek részt, egyszer majd a felsőoktatás szereplői legyenek, utána pedig a munkaerőpiacon is meg tudják állni helyüket. Számunkra ez nagyon fontos feladat és azok a célok, amiket megfogalmaztunk a szakmai projekt mentén közösen, valóban hozzájárulnak ahhoz, hogy minél inkább sikeresek legyünk.


A projekt jelentőségét két összetevőben határozta meg: megerősíteni a térségben és a régióban a főiskola tudományos szerepét, valamint azt, hogy a közoktatás szereplői szakmai továbbfejlődésüknek természetes terepét és lehetőségét a Dunaújvárosi Főiskolán találják meg. „A projekt jó alkalom arra is, hogy egyfajta önvizsgálatot tartsunk: meg kell vizsgálnunk, hogy megteszünk-e mindent annak érdekében, hogy tartsuk a lépést a kor kihívásaival szemben, elegendő erőfeszítést teszük-e azért, hogy eredményesek legyünk mi magunk is. Akkor tudunk hatékonyan segíteni a közoktatásban dolgozó kollégáinknak, ha mi is ott vagyunk az élvonalban. Ennek érdekében meghirdettük a a hallgató sikerességet támogató projektünket, amiben arra helyeztük a hangsúlyt, hogy csökkentsük a hallgatók lemorzsolódásának esélyét. Egy év alatt a hallgató sikeresség 15%-kal nőtt, köszönhetően többek között annak is, hogy törekszünk optimális tanulási és tanulói környezetet teremteni.

A projekt egyik fontos tartalmi eleme a köznevelésben dolgozó pedagógusok továbbképzése, mely lehetővé teszi majd a tartalmi és módszertani korszerűség és versenyképesség átadását. Cserné Adermann Gizella projektvezető hangsúlyozta, kiemelt projektcél a  közoktatás szereplőivel való kapcsolattartás, a közoktatásban dolgozók körében végzett kutatások és a kutatási eredmények felhasználása a közoktatásban jelentkező képzési-továbbképzési igények kielégítésére. Részletesen ismertette a pedagógusprojekt elemeit: A pedagógusképző intézmények regionális szolgáltató és kutatóközpontjainak és a regionális szolgáltató és kutatóközponthoz kapcsolódó hálózati együttműködések kialakítása. Részvétel a pedagógusképző intézmények regionális központjai közötti országos szolgáltató és kutatóhálózat létrehozásában. Pedagógus foglalkozásokra felkészítő mesterszakokhoz kötődő tananyagfejlesztés. A pedagógusképzést kísérő és követő gyakorlati képzés folyamatának és a gyakorló közoktatási intézményeket felkészítő programok kidolgozása.


A közoktatás szereplőinek érdekeltségét taglalva kitért a projektidőszak feladataira: A régióközpont szolgáltatási területén a mentorképzés megszervezése, indítása. A képzett mentorokról regionális nyilvántartás vezetése. A mentorok munkáját, a hallgatók értékelését segítő fórum létrehozása. Együttműködés a gyakorlatra jelentkező hallgatók és a közoktatási gyakorlóhelyek párosítására és elosztására. Pedagógusjelöltek alkalmasságára vonatkozó sztenderdek kimunkálása.

Bacsa-Bán Anetta, a Tanárképző Központ főigazgatója, az általa vezetett altémával kapcsolatban elmondta, hogy a projekt lényege a szolgáltatási paletta kibővítése: képzéseket, továbbképzéseket, fórumokat kívánnak létrehozni a kutatási, kutatói kör létszámának növelése.

A partnerségi viszonyokról Kadocsa László beszélt: „Feladatunk egyrészt a főiskolán belüli együttműködések kialakítása és szorosabbra húzása, másrészt a külső partnerekkel történő új relációk kialakításában nyilvánul meg. A tanárképzés megújítása irányában tett lépéseink közül a szakmai-tantárgyi programok fejlesztése kizárólag közös munka gyümölcse lehet. A módszertani megújítás-megújulás a Tanárképző Központ feladata. Nyitottnak, kezdeményezőnek kell lennünk a piaci kihívások összefüggésében is. A közoktatás szintjén jelentkező igények felméréséből kell kiindulnunk, reagálnunk kell a tartalmi-módszertani kérdésekre, mindazokra, melyekkel a pedagógusok találkoznak pályájuk során.”

Az új oktatási törvényben előírtakkal kapcsolatos feladatok projektösszefüggéseit Szabó Csilla alprogramvezető mutatta be: „Egyik alapvető feladtunk lesz, hogy szoros kapcsolatot építsünk ki a közoktatás különböző szereplőivel. Internetes felületen elérhető szolgáltatásokat kívánunk nyújtani: kiépítünk egy olyan teljességre törekvő adatbázist, melybe belekerülnek az oktatási intézmények és oktatóik, az oktatásszervezés intézményei. Háttérinformációkat gyűjtünk és juttatunk el minden partnerünknek, például az oktatás jogi szabályozása vonatkozásában. A másik fontos feladatunk a konzultációk, különböző tanácsadó fórumok kialakítása és szervezése, például az intézményi mérések elvégzéséhez szükséges módszertani elemek, például az SPSS-szoftver megismertetése. Rövid ciklusú, gyakorlatorientált kiscsoportos képzéseken kívánjuk bemutatni a tanulók tudás- és nevelésszintjével kapcsolatos mérési tudnivalókat, a mediáció szerepének fontosságát, valamint a legkorszerűbb e-learninges tananyagok használatát.”

A kitűzött projektcélok elérése érdekében számos kutatásfejlesztés és képzés valósulhat meg: bővül a Dunaújvárosi Főiskolán a tanárképzés és a tanár-továbbképzés kínálata, digitális taneszközöket, e-learning tananyagokat készítenek és fejlesztenek a közeljövőben.


(Írta: Németh István)Infoblokk2_altalanos_egyes

Sajtótájékoztató Veszprémben

2014. február 26.

Február 12-én sajtótájékoztatóra került sor a Pannon Egyetem Konferencia Központjában. Bemutatkozott a „Pedagógusképzés, pedagógus-továbbképzés megújítása, a Közép-dunántúli Régiókban” című program konzorciuma, melynek tagjai a Pannon Egyetem, a Dunaújvárosi Főiskola és az ASASS Research Kutatás Fejlesztési Nonprofit Kft.

USZT-logoA nyertes pályázat az Új Széchényi Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program támogatási rendszeréből, az Európai Unió és a magyar állam által nyújtott 560 millió forint összegű támogatásban részesült. A projekt 2014. január elsején indult és 2015 júniusában zárul majd.

A sajtótájékoztatón részt vett András István, a Dunaújvárosi Főiskola rektora, Friedler Ferenc a Pannon Egyetem rektora, Horváth Géza, a Pannon Egyetem modern filológiai és társadalomtudományi kar dékánja, valamint Zsolnai Józsefné Mátyási Mária egyetemi docens, a Pannon Egyetem Modern filológia és társadalomtudományi kara neveléstudományi intézetének igazgatója, a projekt szakmai vezetője is.

Friedler Ferenc rektor bevezetőjében hangsúlyozta, hogy a két felsőoktatási intézmény hosszú ideje áll szakmai és pályázati kapcsolatban egymással és kiemelte, hogy ilyen nagyságrendű forrás eddig még soha nem állt rendelkezésre a pedagógusképzésre és -fejlesztésre.

A már hagyományokkal bíró együttműködés dunaujvárosi jelentőségéről András István rektor beszélt: A projekt jelentősége pont abban van, hogy ez alapvetően beleilleszkedik a Dunaújvárosi Főiskola stratégiai céljaiba. Három olyan területünk van, ahol meghatározó jelentőségű a működés: az egyik a műszaki tudományok, a másik az informatikai tudományok, a harmadik pedig a tanárképzés, és a pedagógia tudományok. A pedagógusképzés területén mesterszakunk is van, a mérnöktanár mester szak, amire büszkék vagyunk. Azt gondoljuk, azok, akik a jövő generációjának gépészmérnökeit, informatikusmérnökeit, vagy mérnökinformatikusait és még sorolhatnám képzik, azoknak is megfelelő kompetenciával, módszertannal, attitűddel kell rendelkezni, hogy azokból a fiatalokból, akik ma még a közoktatásban vesznek részt, egyszer majd a felsőoktatás szereplői legyenek, utána pedig a munkaerőpiacon is meg tudják állni helyüket. Számunkra ez nagyon fontos feladat és azok a célok, amiket megfogalmaztunk a szakmai projekt mentén közösen, valóban hozzájárulnak ahhoz, hogy minél inkább sikeresek legyünk.

A projekt egyik fontos tartalmi eleme a köznevelésben dolgozó pedagógusok továbbképzése, mely lehetővé teszi majd a tartalmi és módszertani korszerűség és versenyképesség átadását. Horváth Géza dákán hangsúlyozta: Az új tanárképzési modellnek megfelelően olyan struktúrát kell kialakítanunk, úgy kell a képzéseinket átalakítani, hogy a közoktatási, köznevelési intézményekkel szorosabbra fűzött kapcsolatainkban, a tananyag-fejlesztés jelentsen prioritást. Sok olyan elem van, amit valóban vállaltunk, hiszünk abban, hogy ezeknek a teljesítése, megvalósítása előbbre viszi a tanárképzés ügyét és megerősíti a Pannon Egyetem helyzetét a tanárképzési palettán, a tanárképzési intézmények között.

 

A kitűzött célok elérése érdekében számos kutatásfejlesztés és képzés valósul majd meg, ezekről Zsolnai Józsefné Mátyási Mária beszélt: Elégedett lennék azzal, ha ennek a projektnek a megvalósítása során egyrészt bővülne a Pannon Egyetemen a tanárképzés és a tanár továbbképzés kínálata, ezzel több hallgatót tudnánk fogadni a tanárszakjainkra. Ez az egyik, a másik pedig az hogy, amit nagyon fontosnak tartok, hogy föltehetően e projekt által erősödhet a karon folyó felsőoktatáspedagógiai kultúra. Ugyanis miről van szó, a kar szinte valamennyi oktatója valóságos szakmai feladatot fog ebben a projektben megvalósítani a szakterületéhez kötődően. Digitális taneszközöket, e-learning tananyagokat készítenek, megfelelő paraméterek mentén kell ezeket elkészíteni; tehát nem egyszerű ppt-ket kell összeállítani. Ezen kívül pedagógiai módszertani anyagokat, illetőleg a potenciális hallgatók értékeléséhez mérőeszközöket készíteni. Ebből gondolom, hogy föltehetően felsőoktatáspedagógiai szempontból is hasznos lesz ez a projekt.


(Írta:Németh István)Infoblokk2_altalanos_egyes

 

A sajtótájékoztatón készült felvétel megtekinthető ITT.

    Eseménynaptár